Diederik Grootjans

http://diederikgrootjans.exto.nl/

Diederik Grootjans 05

Sector Millingen, 2014

 


11 dagen Telpost Millingen
10 -20 april 2014

Als voorbereiding voor deze dagen ben ik eerst gaan kijken en lezen wat mijn voorgangers hebben gedaan gedurende hún verblijf en dat bracht bij mij natuurlijk de vraag : wat ga ik daar doen?  Ik ben schilder, een schilder naar de realiteit, een figuratieve schilder of, zoals ik dat vroeger wel zei; “ik schilder wat ik zie”.

Kortom, ik voelde mij zo’n beetje het domme broertje van de beeldende kunst.
Maar ja, wat rest er anders; ik ben schilder en het is wel erg hoog gegrepen om in 11 dagen mijn houding ten opzichte van mijn vak te veranderen, dus…. ik ga in Millingen schilderen wat ik zie.

Nu heb ik helemaal niks met een weids uitzicht, ik heb niks met water, niks met scheepsvaart etc, dus rest mij niks anders dan mijn blik om te draaien en het dijk op te gaan, het dorp in. Daar zijn de onderwerpen die ik graag schilder: straten, auto’s, lantarenpalen, verkeersborden en vooral licht en donker, veraf én dichtbij. horizontalen én verticalen.

Bijna elke dag ben ik vanaf Nijmegen  naar Millingen gereden om  een schilderij te maken om daarna hup terug naar huis te gaan om de kinderen weer van school te halen, boodschappen doen, koken etc. Op twee dagen had ik nog andere schilderklussen te doen want er moet natuurlijk ook nog geld verdiend worden…..

Aan tafel met vrienden vertelde ik over deze werkwijze en sprak ik mijn twijfel hierover uit  : andere kunstenaars hebben deze 11 dagen aangegrepen om  te aarden op de plek, zich onder te dompelen in een werkproces waarvan de afloop onzeker was en ik ga daar gewoon schilderijen maken, iets wat ik eigenlijk altijd doe, niks nieuws, niks onzekers… “Waarom deed je dat dan? “was de vraag. Mijn antwoord luidde:” ik ga nergens de diepte in”.

Nu weet ik niet of dat antwoord – dat wel lekker klonk- helemaal juist is : Schilderen is natuurlijk altijd een combinatie van kennis, ervaring, gewoonte én het onbekende, het nog nooit geschilderde: niet op die plek, niet met dat licht, niet op dat moment van de dag, op het moment van het jaar. Elk schilderij begint met niks en na een hoop concentratie, aandacht, kennis en toeval is het af, klaar. Het licht is veranderd, hetgeen wat ik zag is veranderd en het schilderij is een blijvende getuigenis van het moment.

Wellicht was dat een beter antwoord geweest.

Ik heb met veel plezier in Millingen gewerkt, op mijn manier. Het  is de kunst je eigen manier voldoende de moeite waard te vinden; wens me maar succes daarmee.

Nijmegen, 27 april 2014

Diederik Grootjans

on maart 26 • by

Comments are closed.