Toren van hoop

WINSTON HUISMAN

Beginpagina Beelden op de kaart>
Expositie Beelden op de kaart>
Kaart Den Helder>
Wensboot >
Propje>

Regionummer 5
Locatienummer  11
Locatie  Den Helder- Duingebied>

 

Foto 5 Huisman

.

 

foto 6 Huisman

.

 

foto 7 huisman

Afstand tot pier is 111m

11 januari 2021

Verdere uitwerking van het idee: 

nu, een maand later, ben ik al iets wijzer; vroeger moesten schepen wachten op het juiste tij – ze lagen voor Pampus of aan de rede van Texel te wachten. 

De vorm van het werk heeft wonderwel te maken met het getijde: 

de kolken (eddy’s in het Engels) die ontstaan als watermassa’s zich moeten verplaatsen, ook tussen Den Helder en Texel, met alle gevaren van dien; omgekeerd is er dan mede, reden genoeg om een lichtwervel tot hoop te verheffen op de gekozen plek. 

Het ontwerp is van het duin, nu in zee beland mede om die reden, maar zeker ook hopend, met deze plek, dat het schijnsel van het licht in het water steeds verrassend zal zijn. 

(Bedenk ook dat een mui in zee bij het strand ook ontstaat door getijdestroom)

De plek 

Daar waar het zandstrand eindigt, dat zich langs de kust voortstrekt naar het zuiden liggen twee ‘kribben’, daartussen komt het werk te liggen; niet vast maar op een soort drijflichaam met zonnepanelen, die de LED verlichte wervel voorzien van stroom. Ze liggen net onder de waterspiegel. 

Het geheel is letterlijk verankerd. 

 

foto 1 huisman

De mobiliteit past ook meer bij de zee; creëert meer mogelijkheden wellicht ook uitdagender, zelfs als virtueel kunstwerk …

 

to 2 Huisman

Experimenteren met de vorm op schaal:

 

Foto 3 Huisman

Bovenaanzicht met locatie:

 

Foto 4 Huisman

Afstand tot Fort Kijkduin (boven is zuid) daar staat ook vuurtoren ‘De Lange Jaap’

 

10 december 2020

 

Winston Huisman

.

Eerste associatie is een Toren van Hoop; een enorme handschrift matige lichtlijn, die als baken omhoog groeit en van kleuren verandert – evidente associaties – op die plek waar vroeger de schepen de wereld in gingen tot het Noord Hollandsche kanaal (1824) en later het Noordzee kanaal (1876) kwam: … een persoonlijke signatuur.

Een vorm die eigenlijk niemand toebehoort, terwijl de identificatie uiterst persoonlijk werkt voor de toeschouwer: makkelijk eigen te maken – het is wat het is, erg simpel.

Een krabbel – gribouillis zeggen ze in Frankrijk – de eerste uitingen van kinderen: het is ons vak, onze passie, die alle hoop in zich draagt maar door rationalisaties, contextuele druk de kop wordt ingedrukt. ‘Lineaal’ en algoritmen wurgen die oorspronkelijke kracht. ‘Homo Ludens’ volgens Johan Huizinga is dat de leidraad voor hen, die deze kwaliteit koesteren …

wordt vervolgd

on december 9 • by

Comments are closed.